נגישות
נגישות

מסעדות פרסיות מומלצות בישראל

מלחמת "חרבות ברזל", המכונה גם לעיתים "מלחמת ישראל - איראן הראשונה", אשר הגיעה לשיאה בהתקפת הטילים האיראנית הייתה אמורה להדיר שינה מעינינו, אבל מה לעשות שעבור חלקנו היא רק עוררה געגוע לאוכל פרסי אותנטי וטעים

מגזין REST חדשות האוכל חדשות מהצלחת
ליהי גיאת
תאריך פרסום: 30/04/2024, 17:59

יש הרבה דברים שאפשר להגיד על האיראנים. כלומר, בואו, ברור שהם הבריון השכונתי שמתעלל בקביעות בילדה היפה והבלתי מושגת עבורו (אנחנו), ולפעמים מנסה למשוך לה בצמות. לשלוח טילים. אתם יודעים, להטריד בקטנה.

אבל אם יש משהו שאי אפשר לקחת מהעם הזה (מלבד כמובן החירות שלו, האושר שלו, הזכות שלו לחיות בשקט וכו') זה המטבח המופלא שלהם, המבוסס על המון ירק עשיר, טרי, ירוק ומפוצץ בטעמים עזים ועוקצניים.

זהו לא מטבח יוקרתי או מפואר - מסעדות פרסיות בישראל מזוהות אוטומטית כמסעדות פועלים, וטוב שכך, כי זה אוכל כל כך טעים שכל מי שעובד או מתגורר ליד מסעדה כזו, מוצא את עצמו סועד בה לפחות פעם בשבוע. זה אוכל פשוט וטעים להפליא, והמסעדות עצמן אינן מפוארות או מעוצבות באופן סופר טרנדי – אתם מגיעים למסעדה פרסית כדי ליהנות מהאוכל והחוויה האותנטית, לא כדי לסמן וי.

רוב המסעדות הפרסיות בישראל מחזיקות מעמד שנים ארוכות, בניגוד להרבה מסעדות אחרות, מפורסמות ומדוברות יותר. חלקן נמצאות פה כבר עשרות שנים ופועלות בהצלחה ללא פרסום או יחסי ציבור, תוצאה של אוכל טוב ומחירים שפויים.

אגב, יתרון עצום של מסעדות פרסיות טמון בעובדה שכולן מציעות הרבה מאוד אופציות צמחוניות מופלאות המהוות ארוחה מלאה, בריאה משביעה.

אז בואו איתנו למסע בין מסעדות פרסיות מוצלחות ומלאות באהבה, מה שנקרא, דל בדל.

גורמה סבזי, תל אביב

לשף ביגאן ברכורדי, ממוצא פרסי, היה חשוב להקים את גורמה סבזי במרכז שוק לוינסקי,  המקום שבו הדימיון משתלהב משלל הריחות העזים של התבלינים הטריים והצבעוניים, ולפני שנכנסים למסעדה הכי כיף לטייל בין הדוכנים ולהתכונן לאוכל הטרי והטעים.

מה כדאי להזמין? לגורמה סבזי יש לא מעט התמחויות, ולכן בואו בהרכב גדול, תזמינו כמה שיותר מנות לשולחן ותוכלו להנות מהכל:

צ'לו קבב - אורז לבן בתוספת של שיפודי קבב פרסי , עגבניות על האש בתוספת של אורז זעפרן מעל - המנה תוגש עם סומק בצד 

ג'וג'ה קבב - שיפודי פרגית המושרים במרינדה של זעפרן, ליים ותבליני הבית.

גונדי - כופתה העשויה מקמח חומוס קלוי, עוף טחון, הל ותבלינים טובים - מגיע בתוך ציר עוף עם הרבה כורכום.

חורשט סבזי – המאכל הלאומי מגיע אחרי בישול איטי עם הרבה ירק, לימון פרסי, שעועית אדומה ובשר בקר משובח.  

חורשט במיה - תבשיל בבישול איטי של במיה בעונה ,לימון פרסי רוטב עגבניות סמיך ובשר בקר משובח. 

דיזי - תבשיל בשר טלה בבישול איטי כל הלילה.

אם אתם מגיעים ביום שישי, הזמינו את תורש - תבשיל רימונים - תבשיל מסורתי מורכב על בסיס אורז ומגוון רחב של ירק, רכז רימונים, תמרהינדי סלק אדום וכדורי בשר עם בצל מקורמל מעל.

מנה פרסית קלאסית. צילום: שאטרסטוק

רנסאנס, רמת גן

רנסאנס ממוקמת במתחם הבורסה, ונהנית מקהל קבוע של לקוחות, בעיקר עובדי המתחם והסביבה – אבל יש להם לא מעט לקוחות שמגיעים במיוחד, ומוכנים להיכנס לפקקים ולחפש חנייה במיוחד. המסעדה מציעה מנות ב 70 ₪ הכוללות מגוון בשרים על האש, ירקות ושתייה. דיל מצוין, רק שאחרי זה כדאי לחזור לנמנם ולא למשרד.

סלימי

מסעדת סלימי היא מסעדה פרסית אהובה המציעה אוכל אותנטי במחירים סבירים, כמו חורשט סבזי וגונדי ב - ‏69.00 ‏₪ - תבשיל שעועית אדומה, ירק, לימון פרסי וגונדי - קציצות עוף עם חומוס ובצל על אורז. יש גם התאמה לקבוצות, למשל "סלימי לקבוצה" שמציעה תמורת ‏336.00 ‏₪ 6 שיפודים לבחירה, 3 מנות אורז, 3 גונדי, תבשיל חורשט סבזי כ1 ליטר, בצל ועגבניות על האש ופיתות על האש.

סבזי. צילום: שאטרסטוק

אוכלים בשוק

אז מה אוכלים בשוק? אחת המסעדות המוצלחות והאהובות ממוקמת בשוק התוסס של ירושלים, ומציעה מרק שעועית, מרק רגל, קובה סלק, שום תפוחי אדמה, סופריטו, ממולאים, דגים על האש ועוד, לצד המנות המסורתיות כמו חורשט סבזי, גונדי ועוד. שלבו עם יום טיול בירושלים – והנה מתכון מוצלח לבילוי משפחתי.

קוזינה אקספרס

אומנם למסעדה הקסומה הזו יש שם של דמות מסרטי בורקס מהסבנטיז, אך מדובר באחת המסעדות הבולטות בתחומה, עם שפע של מטעמים אותנטיים ומענגים מהמטבח הפרסי המסורתי. בראש המטבח עומד השף דריוש יוסף (בני), איש מקצוע ותיק עם ניסיון של יותר מ-45 שנה בבישול הטעמים האהובים מבית הוריו בפרס, שמקפיד להכין את כל המנות בעבודת יד.

מלבד האוכל הנפלא, המסעדה משרה אווירה ביתית ונעימה בסגנון פרסי מקורי, עם הריהוט המסורתי, הקישוטים האתניים והמוזיקה ברקע.

המחירים – כנהוג בשוק המסעדות הפרסיות:

חורשט סבזי - תבשיל פרסי של עשבי תיבול קצוצים עם לימון פרסי, שעועית ובשר מוגש עם אורז לבן וזעפרן וסלט ירקות ב‏69.00 ‏₪.

אם אתם קבוצה של ארבעה או חמישה אנשים, כדאי לכם להזמין "מסיבה פרסית" ב 400 ₪, וליהנות ממגוון עצום של טעמים ומנות:

מגוון סלטי פתיחה, כולל מרק גונדי לכל אחד,

ועיקריות כגון חורשט סבזי, חורשט מוסמה, חורשט לפה וקבב קובידה, הכל מגיע לצד 2 סוגי אורז וסלט ירקות.

 

גוהר - מסעדה פרסית כשרה

גוהר היא מסעדה פרסית קטנה ומקסימה, המהווה נווה מדבר אמיתי לחובבי האוכל האותנטי. ברגע שנכנסים לתוך המקום הקטן והביתי, נשאבים מיד לתוך האווירה החמימה של מטבח איראני-יהודי מסורתי.

המסעדה מתמחה במגוון מאכלים אותנטיים כמו שפטה- שתי קציצות עוף, חומוס ונענע ברוטב נענע, הל, עגבניות ואפונה. מוגש עם סלט אישי ו-2 תוספות לבחירה

 גונדי, פסנג'ון, חורשט סבזי בשר עם עשבי תיבול, לוביה ולימון פרסי, חורשט סבזי ללא בשר ועוד.

צילום: שאטרסטוק

שמשירי- מסעדה פרסית וקייטרינג פרסי

חלק ניכר מהמסעדות הפרסיות ממוקמות לא רק באותה עיר (תל אביב), אלא אפילו באותו אזור, נחלת בנימין. ולמרות זאת, נראה שלכל אחת מהן יש התמחויות שונות וקהל לקוחות קבוע. מסעדת שמשירי מציעה לא רק אוכל פרסי גורמה אלא גם סדנאות בישול פרסי, שוק אוכל פרסי בימי ששי ואפילו קייטרינג פרסי אותנטי.

 מה תאכלו במסעדת שמשירי?

מנות ראשונות - גונדי נחודי, גונדי ברנג’י, דולמה (ממולאים פרסיים מבושלים במשך הלילה בתרכיז רימונים) ועש תורשי, רצועות סלק ואורז בבישול ארוך, מבושל בתרכיז רימונים ותמר הינדי.

מנות מהקדירה - בתוספת אורז: קבבה טרה - קציצות בשר עם כרישה, לימון פרסי ופטריות, קבבה ג’וג’ה - כדורי בשר בתפו”א ועגבניות, גורמה סבזי - קדירת עשבי תיבול עם בשר עגל, שעועית אדומה ולימון פרסי, מוסאמה בדנ’גון - רצועות חצילים ברוטב עגבניות, שעועית ירוקה ובשר עגל וחורשד עלו - קדירת פירות יבשים עם בשר עגל.

וכמובן עוד המון מנות נפלאות, טריות וטעימות להפליא.

שוק אוכל פרסי בימי שישי - 11.00-16.00

אהבתם את הכתבה?

כתבה מהממת
12
פחות אהבתי
1

כתבות נוספות של ליהי גיאת

Newsletter Icon