ברוח תקופת הבחירות שתמה עלינו לטובה, החלטתי לערוך סקר קצר בין מכריי. המהות – בחינת מודעות הגרגרן הממוצע בשטח לאפשרויות הנמצאות בסביבתו הקולינארית. אומנם לא אוכל להתחייב על טעות דגימה, אך אני מוכנה לשאת באחריות אם יתגלה פער בין הסקר לתוצאות האמת. שתי השאלות המרכזיות: האם יש מסעדה שתגדירו כמסעדה האהובה עליכם? ומה לגבי שירות קייטרינג שתגדירו כשירות הקייטרינג החביב עליכם? אני מניחה שרובכם עונים מיד בחיוב על השאלה הראשונה, בעוד מהות השאלה השנייה לא לגמרי ברורה וזו בדיוק כוונתי.
איך לא ראינו את זה קודם?
מסתבר שרבים מאיתנו מפספסים את הקשר הברור ביותר בין הקטגוריות ובבואנו לתכנן אירוע אנו ממהרים לפנות לחברת קייטרינג, במקום לבדוק האם המסעדה החביבה עלינו תוכל לעמוד לשירותינו. אז אני שמחה לבשר למי שטרם ידע, שבשנים האחרונות יותר ויותר שפים ומסעדות איכותיות בוחרים להרחיב את היצע השירותים שלהם ומספקים גם הסעדה וגם עיצוב לאירועים המתרחשים מחוץ לכותלי בית העסק.
מישהו לרוץ איתו
השף עופר חרמוני ממסעדת יקיניקו טנקה בהרצליה הוא אחד מהשפים האלה. חרמוני מציע מנות יפניות ביתיות מסורתיות, מנות עונתיות ומנות מכל סוגי המטבח היפני, לארועים בסדר גודל שבין 50-300 איש. לטענתו, התפנית שעשה לעולם האירועים (במקביל לפעילותה השוטפת של המסעדה) וכמוהו גם אחרים, נובעת מבקשות חוזרות דווקא מקרב הלקוחות הקיימים. מסתבר שאלו המגיעים לבית העסק לעיתים קרובות ומתאהבים במטבח המיוחד או מגע השף, מבקשים להביא את הקסם גם לאירועים הפרטיים מחוץ לגבולותיה הפיזיים של המסעדה.
במקרה של יקיניקו טנקה, מדובר במסעדה המתמקדת באחד משבעת המטבחים היפנים המוקדש לתחום הבשרים, בעוד באירועים שמפיק חרמוני תמצאו את כולם, ביניהם קייסקי (מזון עונתי), סושי, ופירות ים. כמובן שאם במסעדה יושבים הסועדים סביב שולחנות גריל ייעודיים עליהם הם צולים בעצמם את הבשר, באירועים המתקיימים מחוץ למסעדה נצלה הבשר על עמדות מיוחדות והאורחים לוקחים כאהבת נפשם.
בין יפן לישראל
היות והיכרותי עם המטבח היפני מוגבלת למדי ומתבססת בעיקר על מסעדות המגישות סושי, תהיתי אילו קינוחים קשורים לעולם היפני. הופתעתי לגלות שליפנים יש חיבה עמוקה למתוק, לעתים אפילו יותר מלפולניה ממוצעת, כך שגם אם תבחרו לחגוג אירוע בקונספט קצת שונה, האורחים לא יקופחו בגזרת התופינים חלילה.
הקינוחים היפנים מסתבר, מתבססים על המאצ'ה - תה ירוק שלא נועד לשתייה אלא מיועד לדברי מתיקה (מעין גרסה יפנית למי הוורדים אם תרצו) והוא המרכיב הסודי של גדולות ומתוקות כמו פרפה וגלידה, סורבה סאקה ורימונים וגלידת שומשום, שלכשעצמו מהווה מרכיב חביב במיוחד על היפנים.
מזרח ומערב
אז מה למעשה ההבדל בין אירוע קייטרינג לארוחת שף? לטענת חרמוני גם אם מדובר באירוע רב מוזמנים, ההתייחסות היא אחרת מאשר לערב במסעדה. הראייה ואופן הגשת והוצאת המנות שונה בתכלית. ההתייחסות היא לאירוע הספציפי כך שהכמויות ותדירות הוצאת המנות יתאימו לאירוע המסויים בצורה המיטבית ולבקשת החוגגים, והתוצר המתקבל הוא יותר בוטיקי או אפילו בעל קריצה לכיוון הביתי, בהשוואה לקייטרינג.
מעבר לאוכל עצמו, יש לציין שקייטרינג שף היוצא ממסעדה מספק את אותם כלים ותנאים כקייטרינג פרטי, החל מצוות מלצרים וציוד וכלה בתפאורה ואביזרי עיצוב לאירוע. במקרה של חרמוני, מדובר בעיצוב על טהרת האלמנטים היפניים כשמוקד התפאורה הם סידורי הפרחים. אם תהיתם לגבי הפסקול של הערב מסתבר שזה תלוי באורחים, אך רובם מעדיפים מוסיקה קצת יותר מוכרת. עם זאת, הודה חרמוני שטרם הזדמן לו להפיק אירוע יפני שהתפאר בהיצע מוסיקלי מזרחי. מישהו מוכן להרים את הכפפה?
השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה
השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?
נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת