מי שמקורב לענף יודע שבתי עסק בתחום האוכל עובדים על תזרים מזומנים חנוק. בתי קפה ומסעדות נפתחים ונסגרים אחרי זמן קצר רק כי לא הצליחו להחזיר את ההשקעה, ואחרים נשענים על קבוצות משקיעים בעלי כיסים עמוקים. אך לא כולם כאלה. בשנים האחרונות מוקמים יותר ויותר בתי עסק האוחזים באג'נדה חברתית. רווחיות היא עדיין המטרה, אך הרצון לסייע לאוכלוסיות חלשות חשוב לא פחות.
במסעדת השף ליליות ומאפיית ליליות בייקרי בבית אסיה בתל אביב, ובביסטרו ליליות ברעננה מופעלת תוכנית בשיתוף עם על"ם - העמותה לנוער במצבי סיכון. התוכנית המיועדת לסייע לבני נוער שנפלטו ממסגרות חינוכיות להשתלב בחברה על ידי הקניית מקצוע ומשמעת. המנוע הכלכלי הוא חברי קבוצת ליליות: אסף בלנק, יזם ומנהל בתחום המסעדנות; נדב ברגר, איש עסקים מתחום המזון; וקרן דואליס – הקרן ליזמות עסקית חברתית. הקרן הוקמה בשנת 2009 על ידי חנוך ברקת, לשעבר יזם היי טק וראש הזרוע הישראלית של קרן אייפקס. "פעילותי בעולם החברתי הובילה אותי לאמונה כי קיימים הזדמנות וצורך אמיתי לעודד יזמים חברתיים לבנות עסקים חברתיים אמונה זו עומדת ביסוד הקמתה של קרן דואליס", אומר ברקת.
תרומה בנגב
ההצלחה הובילה לכך שעד היום השקיעה הקרן 200-400 אלף ₪ בשישה פרויקטים, חלקם פחות מפורסמים אך לא פחות מצליחים. בקפה רינגלבלום בבאר שבע מעורבים מלבד הקרן גם נעם הורוביץ, הוגה הפרויקט שאמון על הפן החינוכי וחבר ב'קהילת קמה', קבוצת צעירים שהחלו את דרכם החברתית-חינוכית בגרעין נח"ל ומנהלים כיום חיי קהילה בשכונה ד' בבאר שבע; והשף קים נווה, לשעבר סו-שף ברפאל. 15 בני נוער פליטי מסגרות חינוכיות מועסקים בקפה כמלצרים, עובדי מטבח וטבחים, מתוך מטרה להקנות להם כישורי חיים. "המשמעת היא ברמת ההתנהגות היומיומית הבסיסית ולאו דווקא בנושאים מקצועיים", מסביר נווה, "להגיע למשמרת, לא לאחר, לא לצעוק במטבח, לשמור על סביבת עבודה נקייה. בשלב הראשוני ההתמקדות היא לא בלימוד שטיפת הכלים, אלא בקבלת מרות". ומה קורה כשאין הסכמה? "מנסים שוב ושוב. היה לי נער שנעלם לי לשבועיים שלמים, לא הגיע למשמרות, לא ענה לטלפונים וניתק קשר לחלוטין. אני ממתין ויודע שהוא יחזור, ואז מתחילים מהתחלה", הוא אומר. עיריית באר שבע נרתמה לסייע והעמידה לרשות בית הקפה את רותם שטרית, עובדת סוציאלית המלווה את הנערים ובונה איתם תוכנית טיפולית במקביל להכשרה המקצועית. מסעדת ליליות נעזרת בעובדת סוציאלית במשרה מלאה מטעם עמותת על"ם, התומכת בחניכים אך גם בצוות. "מסעדת שף הינה מקום קשוח וקפדני, בעוד שלרוב בני הנוער אין את המשמעת הנהוגה במקומות מסוג זה. ההתנגשויות הן האתגר האמיתי בעבודה היומיומית עם הנוער. צוות המסעדה מורכב מאנשים שעובדים בעבודה קשה ותובענית גם ללא הפרויקט, וצריכים להתמודד עם בני הנוער ועם הקשיים של כל אחד ואחת מהם. העובדת הסוציאלית מסייעת ומעניקה לנו כלים חשובים על-מנת להתמודד עם הדברים שאנו נתקלים בהם", מסביר השף נועם דקרס.
השילוב בין עסקים למודעות חברתית אינו התוצאות פוגם בתוצאות העסקיות. לראייה, בין השנים 2009-2010 רשם קפה רינגלבלום גידול של 70% במכירות. ברקת היטיב לתאר את המצב בראיון שנתן לאחרונה ובו ציין שקרן דואליס אינה מיועדת להשקעה בפעולות חברתיות ללא מטרות רווח אלא להיפך – "להרוויח, אך במידה סבירה".
והרווחים לצה"ל
כל יוזמה המשלבת אוכל טוב ותמיכה בחברה היא מבורכת, על אחת כמה וכמה כאשר היזם הוא אדם פרטי המקדיש את כל כולו למשימה.
במסגרת פעילותה כמתרימה וכמארחת משלחות תורמים זיהתה קורין צורך במסעדת שף כשרה, "ברמה שהתורמים, שהם אנשים עשירים מאוד, רגילים לה". לכן בשעות הערב, בתום האפייה, הופכת הקונדיטוריה לחדר פרטי לאירועים עד 24 איש. השף ירון אזולאי, בוגר מסעדות כוכבי מישלן בארה"ב ובמונקו, מרכיב תפריט גורמה חלבי במאות שקלים וגם כאן הפרחים – והכסף - לצה"ל. מכיוון שהמקום נפתח רק לפני מספר חודשים עוד מוקדם לדבר על נתונים מספריים, אך מהקונדיטוריה מדווחים על מגמת עלייה ברורה במספר הלקוחות ובהכנסות.
השילוב של קולינאריה ותמיכה בקהילה אינו נחלתן של מסעדות בלבד. חברת זר מתוק, המייצרת ומשווקת זרי פרחים מממתקים, משתפת פעולה עם 'אנוש' – העמותה הישראלית לבריאות הנפש, עם איגוד איל"ן לילדים נפגעים ועם האגודה למען העיוור ת"א יפו. עשרות עובדים שלא הצליחו להיקלט בשום מקום אחר בשוק העבודה מקבלים שכר וביטוח סוציאלי וזוכים להרגיש חלק מהקהילה.
יקב טוליפ משתף פעולה עם כפר תקווה, יישוב קהילתי לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים. חברי הכפר מועסקים ביקב ומעורבים בשלבים שונים של התהליך, מהבציר ועד לאריזה ולאירוח במרכז המבקרים. לפני מספר שנים יזמו היקב והעובדים מכפר תקווה את פרויקט "לא שמים תווית", תחרות ציורים בשיתוף עמותות אקי"ם, איל"ן ובית השאנטי. הציור שנבחר, עבודה של חניך עמותת אקי"ם הלוקה בתסמונת דאון", מעטר את התווית של יין הדגל של היקב.
המעורבות החברתית לא רק שאינה מזיקה לעסקים אלא תורמת להם, כפי שמסכם יוסי סוסנה, מנהל קפה רינגלבלום: "רבים מהלקוחות מגיעים בגלל הממד החברתי וחוזרים בגלל האיכות".
כתבות נוספות של שרון בן דוד
השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה
השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?
נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת