נגישות
נגישות

וויסקי למבינים

ד"ר ביל למסדן, "מייסטר" הזיקוק של גלנמורנג'י, חובש כיום שני כובעים: מצד אחד, הוא משמש כ"מייסטר" הזיקוק של קבוצת גלנמורנג'י, ואחראי על פעילות ייצור הוויסקי בשלוש המזקקות של הקבוצה - גלנמורנג'י, גלן מוריי וארדבג.

מסעדה ביום חדשות מהצלחת
טל גל כהן
טל גל כהן
תאריך פרסום: 09/10/2005, 10:00
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
הכתבה באדיבות Israel Wines


במפגש מיוחד נפגשו ברמנים ומנהלי ברים בת"א עם ד"ר ביל למסדן "מסטר" הזיקוק ושגריר וויסקי המאלט של גלנמורנג'י.

ד"ר ביל למסדן, "מייסטר" הזיקוק של גלנמורנג'י, חובש כיום שני כובעים: מצד אחד, הוא משמש כ"מייסטר" הזיקוק של קבוצת גלנמורנג'י, ואחראי על פעילות ייצור הוויסקי בשלוש המזקקות של הקבוצה – גלנמורנג'י, גלן מוריי וארדבג. במקביל, הוא משמש כשגריר הראשי של המותג בעולם, ועורך מפגשי טעימות והדרכה ברחבי העולם במטרה להפיץ את בשורת הוויסקי מאלט הסקוטי ומוצרי היוקרה של קבוצת גלנמורנג'י..

במפגש, הוסבר בקצרה תהליך ייצור הוויסקי תוך כדי טעימות של סוגי וויסקים שונים המתיישנים בחביות שונות כגון חביות שרי, פורט, מדרה ואף הטרנד החדש של סיום יישון הוויסקי בחביות בורגנדי מצרפת.

מבשלת השיכר בגלנמורנג'י הוקמה בשנת 1820, וכעבור 20 שנה היא זכתה בהיתר מהמדינה להקמת מזקקה לוויסקי, אולם העדות הכתובה ראשונה לייצור וויסקי באזור קיימת כבר משנת 1703. במאה וחמישים השנה שחלפו מאז שקיבלה את ההיתר, התחלפו בגלנמורנג'י 6 מנהלי מזקקה בלבד, דבר המלמד יותר מכל על החשיבות שמייחסים בגלנמורנג'י למסורת.

גלנמורנג'י הוא כיום אחד ממותגי וויסקי מאלט המובילים בעולם. המבנים המשמשים את המזקקה הורחבו והותאמו על מנת לעמוד בביקוש, אך הרוח והאווירה השוררים בחווה בה מיוצר הוויסקי השתנו אך במעט במאה וחמישים השנה האחרונות. יתר על כן, התהליך שלפיו מיוצר וויסקי בגלנמורנג'י זהה היום כמעט במדויק לתהליך בו יוצר בה הוויסקי החוקי הראשון.

מיקומה של מזקקת הוויסקי גלנמורנג'י נקבע בשל קרבתה למקורות מים מתוקים. המים המשמשים לייצור הוויסקי נובעים ממעיינות טרלוגי (Tarlogie), הנמצאים במרחק של כשני קילומטר מהמזקקה. מקורם של המים הוא בגשם שירד על הרי הטיין (Tain). הם מחלחלים דרך שכבות אבני הגיר ואוספים אתם בדרך מינרלים יקרים, בתהליך שיכול להימשך עד 100 שנה. המים נחשבים כמרכיב החשוב ביותר היוצר את ההבדל בין סוג וויסקי מאלט אחד למשנהו, ולכן דאגו בעלי גלנמורנג'י לרכוש את כל אגן הניקוז של המעיין, המשתרע על שטח של קרוב ל–3,000 דונם.

תהליך הייצור של הוויסקי בגלנמורנג'י הוא ייחודי בשל השימוש בדודי הזיקוק הגבוהים ביותר בסקוטלנד. דודים אלו, שצווארם מגיע לגובה של מעל 5 מטר, מבטיחים שרק התזקיקים הקלים והטהורים ביותר עוברים את השלב הזה.

השלב האחרון בייצור הוויסקי, ויש שאומרים החשוב ביותר, הוא היישון. החביות מעניקות לוויסקי חלק חשוב מאוד מאופיו. מסיבה זו מקפידים בגלנמורנג'י על איכות החביות בהן מיושן הוויסקי הנושא את שם החברה.

החביות המשמשות ליישון הוויסקי של גלנמורנג'י מיוצרות בארה"ב מעץ אלון אמריקאי לבן, לפי המפרטים המדויקים של גלנמורנג'י. החביות המוכנות עוברות תהליך של עישון, ואז ממולאות בוויסקי מסוג בורבון למשך 4 שנים. תהליך זה משחרר את המתיקות הטבעית של העץ ורק אז, לאחר הורקת הבורבון כמובן, מועברות החביות לסקוטלנד, ליישון הוויסקי של גלנמורנג'י.

הכתבה באדיבות Israel Wines

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER

כתבות נוספות של טל גל כהן

בית ספר לעשיית יין
יותר מדי יקבים
מהמטבח של אביבה אבידן: סירים לצד שירים
מנה של מסעדת ארט סטריט נתניה (צילום: באדיבות המקום)
ארוחה נוסטלגית במסעדת ארסטו
יודעת לפנק: לחם בשר