את פרויקט "ויגן פרנדלי" (העמותה לעתיד טבעוני), יזם וייסד עמרי פז בשנת 2012, במטרה להפוך את אורח החיים הטבעוני לקל ונגיש, ולהצעיד קדימה את הטבעונות בישראל. עמרי מספר: "כשפתחנו את העמותה, לא היתה כמעט מודעות לטבעונות בישראל, וגם אלו שרצו להיות טבעונים, התקשו למצוא בתי עסק מתחום המזון שיתאימו לאורח החיים הטבעוני ולזהות בתפריטי המסעדות ובתי הקפה את המנות הטבעוניות".
מאז, בחמש שנות פעילותה, הובילה, יזמה וקידמה העמותה פרויקטים שונים, מהמשמעותיים שנעשו בישראל בתחום הטבעונות: פרויקט "עדות של אמא" בהשתתפות רותם סלע, שזכה ללמעלה ממיליון צפיות; ביקורו של גארי יורופסקי בישראל וסבב הרצאותיו ברחבי הארץ; פרויקט "המשאית הטבעונית", שהציג והסביר ברחבי ישראל את זוועות תעשיית הבשר, לצד חשיפה לאוכל טבעוני במשך חודש ימים; שיתוף פעולה עם רשתות מזון הגדולות בישראל ליצירת תפריטים טבעוניים (Vegan Fest); פסטיבל הטבעונות הגדול בעולם; סימון מסעדות ומוצרי מזון, בסימון "טבעוני" ועוד.
תו תקן טבעוני במסעדות, בתי קפה וגלידריות
מעבר להסברה הרחבה ולשיתוף הפעולה עם גופים שונים, יזמה העמותה את פרויקט תו התקן הטבעוני למסעדות, בתי קפה, פיצריות וגלידריות, שעומדות בקריטריונים של העמותה, ומציעות לכל הפחות 25 אחוזים של מנות טבעוניות בתפריט. תו התק מופיע על התפריט עם סמל העלה של העמותה.
בעצם, פרסום המסעדות שקיבלו את תו התקן מסייע מאוד לקהל הסועדים בבחירת מסעדה מתאימה לצרכיהם. הם כבר לא צריכים להגיע למקום מסוים, ואז להתחיל לחפש בתפריט מה אפשר לאכול. הם יודעים מראש שלמסעדה הזו והזו כדאי להם להגיע.
התקן נקבע לפי החלוקה הבאה:
מסעדות ובתי קפה - 25 אחוזים של מנות טבעוניות בכל קטגוריה בתפריט.
פיצריות- 25 אחוזים של פיצות טבעוניות, שמעבר לבצק עשויות גם מתחליפי גבינה טבעוניים.
גלידריות - למעלה מ-25 אחוזים של סורבטים, ולפחות שלושה טעמים על בסיס תחליפי חלב (חלב סויה/ חלב שקדים וכו').
"בתחילת הדרך היו ברחבי ישראל כ-20-25 עסקי מזון שעמדו בסטנדרט של ויגן פרנדלי כידידותיים לטבעונים", אומר פז. "כיום כבר קיימים למעלה מ-500 בתי עסק בתחום המזון שהם ויגן פרנדלי, ובהם מסעדות, רשתות בתי קפה ורשתות מסעדות מובילות עם עשרות סניפים בפריסה ארצית".
בין הרשתות המובילות שהכניסו מנות טבעוניות לתפריטיהן וקיבלו את תו ויגן פרנדלי היו קפה גרג, דומינוס' פיצה, קפה ג'ו, הסושיה, לנדוור, רשת דוכני השייקים Re Bar, רשת הגלידריות וניליה, קפה לואיז ועוד. אל הרשתות נוספו מסעדות כמו זכאים, סופיצה ועוד.
על מנת לוודא שבעלי העסקים הנושאים את תו "ויגן פרנדלי" ימשיכו לעמוד בקריטריונים, מבצעת העמותה בדיקה של בית העסק אחת לחצי שנה ונעזרת בנוסף, בציבור הטבעונים שסועד במקומות האלו ושולח עדכונים כל הזמן.
לכל מסעדות ובתי הקפה עם סימון Vegan Freindly באתר רסט
סימון מוצרים
החל מפברואר 2013 החלה העמותה את פרויקט סימון המוצרים הארצי. במסגרת הפרויקט פועלת העמותה לסימון מוצרי מזון וטיפוח טבעונים, ברשתות השיווק הגדולות ובחברות שונות בשוק הישראלי, בסימון "vegan".
הקריטריונים לסימון המוצרים בתו הסימון "vegan" – ללא רכיבים מהחי ולא נוסה על בעלי חיים.
"המטרה של הפרויקט הזה היא להנגיש את הטבעונות לציבור הרחב, ולהפוך את חווית הקניה של מוצרים טבעוניים לפשוטה ונעימה יותר", אומר פז. נכון להיום, קיימות מעל ל-100 חברות שונות בשוק שמסמנות למעלה מ-1000 מוצרים בתו הויגן, בהן: טבעול, וופלים מן, השדה, הרדוף, ליב, וולדה, מרשל, אלטמן אדמה, קיבוץ עינת, עומר הגליל ועוד.
תו תקן לעסקים
קריטריונים למתן התו הארצי לעסקים בתחום הקוסמטיקה: המוצרים לא נוסו על בעלי חיים וחלקו הארי של המוצרים אינו כולל רכיב כלשהו מהחי.
קריטריונים למתן התו הארצי לעסקים בתחום האופנה: פרטי האופנה אינם כוללים מרכיבים מן החי לרבות עור, פרווה, נוצות, צמר, משי, וכו'.
קריטריונים למתן התו הארצי לעסקים בתחום הנופש: התמרוקים המוצעים לאורחים, לא מכילים רכיבים מהחי ולא נוסו על בעלי חיים, והשמיכות אינן מכילות נוצות אווז או כל חומר אחר מהחי.
>> לכל המסעדות ובתי הקפה עם סימון Vegan Freindly באתר רסט
השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה
השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?
נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת