נגישות
נגישות
  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email

חלקו השני של הפרויקט המיוחד של zap rest אודות מסעדות וברים שנפגעו בפיגועי תופת במהלך השנים. פיגועים שחקוקים על לוח ליבנו. לצערנו, הטרור עדיין כאן. מה קרה למקומות הבילוי שנפגעו מהטרור הרצחני, כיצד והאם הם שרדו, ואיך אפשר להמשיך הלאה. החלק השני.

מסעדת מקסים

תאריך פיגוע: 4.10.2003

מיקום: שדרות ההגנה 8, חיפה

על המקום:

מסעדה שכבר מזמן הפכה לאחת המסעדות הכי מפורסמות בארץ. מקום עלייה לרגל לקהל לקוחות שרק הולך וגדל עם השנים, מסעדה שהפכה לסמל לדו קיום של ממש, ולהוכחה שעם הרבה כבוד, אהבה ואחווה אפשר לנצח את הכל! המסעדה הוקמה ע"י שתי משפחות – משפחת מטר הערבית ומשפחת תייר היהודית, שתי משפחות חברות שהחליטו לפתוח עסק ביחד ב- 1965, שנה בה הקמת מסעדה שכזו בבעלות משותפת של ערבים ויהודים הייתה למהפכה של ממש. כיום, המסעדה מנוהלת ע"י דור שני, טוני ורוני מטר ואורלי תייר, שמאמינים במקום ורק מחזקים את הקשר החם והאוהב הקיים בין שתי המשפחות. עד היום, היא עמוסת סועדים מאושרים ותור בכניסה.

מסעדת מקסים, צילום: רוני מטר

הפיגוע:

העובדה שימי שבת עמוסים במיוחד במסעדת מקסים, כנראה הייתה ידועה למחבלת. ביום שבת, בשעה 14:10, נכנסה מחבלת מתאבדת בשם הנאדי ג'רדאת מג'נין למסעדה, ובסוף הארוחה פוצצה עצמה בלב המסעדה שהייתה מלאה עד אפס מקום. באחד מהפיגועים הקשים ביותר שהיו בארץ, ומעוצמת הפיצוץ, נהרגו במקום 15 איש ועשרות סועדים נפצעו, בשבועות שלאחר הפיגוע, מתו 6 בני אדם נוספים ומניין הנרצחים הגיע ל-21 איש. משפחות שלמות נמחו בפיגוע, כמו משפחת אלמוג, ממנה נותר אורן אלמוג ששכל את סבו, סבתו, אביו, אחיו ובן דודו, ונותר עיוור. בין המתים היו גם ארבעה מעובדי המסעדה.

המשך פעילות:

למרות הפיגוע הרצחני, מסעדת מקסים נפתחה מחדש כחודשיים לאחר האסון הנורא, כשבסמוך למסעדה הוקמה ב-2007 אנדרטה הצופה אל הים ועליה חקוקים שמות הנרצחים בפיגוע. טוני מטר, מבעלי המסעדה, מספר על הקושי העצום בלפתוח את המסעדה מחדש לאחר הטרגדיה הגדולה שפקדה אותו, ומדגיש שבלי אהבת הסועדים זה לא היה קורה. "באותו יום שבת, כשאנחנו בשיא עבודה, אירע האירוע החבלני הזה, בזמן שאני ואחי, רוני ואורלי היינו במקום. באירוע נרצחו 21 איש ושלושתנו חשבנו שנפסיק את מפעל החיים הזה שלנו, פשוט כי לא רצינו להמשיך ולהיות במקום הזה לאחר הפיגוע. היינו סגורים משך חודשיים, עד שכל תחושת האהבה והחיזוקים שקיבלנו מהסועדים ובין המשפחות שלנו - ניצחה את הטרור והחלטנו לפתוח את המסעדה כעבור חודשיים ולהתחיל מההתחלה".

מסעדת מקסים, צילום: רוני מטר

איך הפיגוע השפיע עליך?

"היית גמור אחרי הפיגוע. היה טבח של ממש. בגלל שזה היה מקום קטן ההדף היה חזק במיוחד ומחק משפחות שלמות. זה לא משהו שאפשר לחיות אתו, וחשבתי לעצמי: איך אפשר לחזור ולעבוד באותו מקום שבו היו מראות כאלה? אבל בזכות הגיבוש של שתי המשפחות, כולל הדור השני והשלישי, התגברנו יחד ולמדנו לחיות עם זה. עד היום זה לא קל להמשיך ולהגיע בכל יום למקום שבו היו זיכרונות של כל המראות הקשים, אבל החלטנו שממשיכים מכאן והלאה, כי בסופו של יום השלום, האחווה והטוב מנצחים, ולכן אנחנו חייבים להמשיך ולהנציח את האהבה שלנו" - מספר טוני.

מה השתנה במסעדה לאחר הפיגוע?

"בגלל הפיגוע, אחת לכמה זמן אנחנו משפצים ומשנים אותה כדי לשכוח מהעבר, וכדי שהיא תיראה שונה בכל פעם מחדש. בעוד כמה ימים, יש פתיחה מחודשת לאחר שיפוץ רציני שעשינו במקום, כי זו הדרך שלנו להתחזק. זו מסעדה עם המון קהל סועדים, ולכן חשוב לנו לשנות את האווירה והחוויה כאן ולהתקדם הלאה".

צילום: שאטרסטוק

מסר לבעלי מקומות שחוו לאחרונה את הטרור?

"עם כל הצער והכאב, צריך תמיד להרים את הראש ולחשוב על הצד הטוב ביותר, כדי שהצדק והאהבה ינצחו. אם לא נעשה את זה, הרוע ינצח ונישאב למעגל של רוע. אנחנו צריכים להיות חזקים, להאמין בשלום, בדרך האהבה ובנתינה, כי רק כך נוכל להוכיח ולהראות לרוע שהוא בדרך להיגמר; רק ככה - רוע נגמר! אם מרימים ידיים או נחלשים, הרוע יתחזק, וחבל".

מה סוד ההצלחה של מקסים?

"סוד ההצלחה שלנו זה החיבור המיוחד שיש לשתי המשפחות, חיבור שמתגבר על כל המכשולים והקשיים. הסוד של כל העם שלנו בלהצליח ולחיות יחד, ערבים ויהודים, זה לא להשאיר וואקום בין אנשים. אנשים צריכים להיות קרובים ומחוברים, כי וואקום מתמלא ברוע. לכן חייבים להיות קרובים ולא להתרחק לעולם".

אילקה בר

תאריך פיגוע: 7.4.2022

מיקום: רחוב דיזנגוף 148, תל אביב

אילקה בר, צילום מסך מהפייסבוק של מסעדת אילקה

על המקום:

אילקה בר הוא אחד הפאבים הנוצצים בתל אביב, המהווה מקום עלייה לרגל עבור קהל בליינים מגוון. הוא נחשב לאחד המקומות הכי 'נכונים' לבלות בהם את חיי הלילה של תל אביב. המקום שייך למספר בעלים, וביניהם דין רייכל, סהר ויסוצקי וגל כהן, כשמעבר לאווירה מגניבה ומשקאות מגוונים, מתקיימים במקום ערבי כדורגל עם מסכי ענק, חגיגות רחוב וכל מה שצריך כדי לחגוג וליהנות. גם כעת, למרות האסון הנורא שפקד את המקום, האילקה נפתח כדי להמשיך ולשמח.

הפיגוע:

לקראת סוף השבוע, בסמוך לשעה 21:00 - שעה בה מיטב הבליינים יוצאים לאירועים, התרחש פיגוע הירי ע"י מחבל פלסטיני בשם רעד פתחי חזאם השייך לארגון הפת"ח. המחבל ירה באקדח מטווח קרוב לעבר קבוצת בליינים שישבה בפאב, רצח שלושה אנשים – איתם מגיני ותומר מורד, חברי ילדות מכפ"ס וברק לופן מגבעת שמואל, ופצע ששה. לאחר הפיגוע, נמלט המחבל למסגד ביפו, כאשר בהמשך, צוות מיוחד של לוחמי שב"כ וימ"מ חיסל אותו לאחר חילופי אש. מאות נרות זיכרון, פרחים והקדשות נערמו בכניסה לאילקה בר, לאות הזדהות עם הנרצחים ובני משפחותיהם.

 צילום: שאטרסטוק

המשך פעילות:

96 שעות לאחר הפיגוע, בר הזכוכית שהתנפץ בפיגוע שוקם והמקום נפתח והתמלא עד אפס מקום, כאשר בין המבלים היה ראש הממשלה נפתלי בנט, שבא לחזק את הבליינים ובעלי המקום, ואמר לנו: "לא ניתן להם לנצח!".

"הסימטא"

תאריך פיגוע: 1.1.2016

מיקום: דיזנגוף 122, תל אביב

הסמטא, צילום מסך מהפייסבוק של בר הסימטא

על המקום:

מדובר באחד הפאבים הכי 'בועטים' ושוקקים של תל אביב, שהוקם כבר שכונתי תוסס ע"י חמישה שותפים, וביניהם דין רייכל וסער ויסוצקי, מבעלי האילקה, שלצערם נקלעו לפיגוע נוסף וטראומתי, שש שנים אחרי. מדי יום, עמוס הסימטא בלקוחות קבועים עם חגיגת ימי הולדת ואירועים, שכנים שבאים למקום לדרינק קצר או לבילוי ארוך על צ'ייסרים ונשנושים מהתפריט המקומי.

הפיגוע:

היום הראשון של שנת 2017 היה אמור לפתוח את השנה החדשה באופטימיות ושמחה, אלא שהוא הפך לטרגדיה; פאב הסימטא היה עמוס באנשים שחגגו את השנה החדשה, כשסמוך לשעה 14:40 של אחד מימי ינואר הקרירים, הגיע המחבל נשאת מלחם, ערבי -ישראלי תושב ערערה, שפתח ביריות מתת-מקלע לעבר הבליינים הצעירים. בפיגוע נרצחו שני בני אדם – אלון בקל - ממנהלי הסימטא, ושמעון רואימי - שהגיע למקום לחגוג יום הולדת לחבר ילדות. שבעה אנשים נוספים נפצעו כתוצאה מהירי. המחבל נמלט מזירת האירוע, עלה למונית ורצח את נהג המונית אמין שעבאן, ערבי-ישראלי מלוד, השליך את גופתו באזור חוף הצוק ונטש את המונית בדרך נמיר שבתל אביב. אביו, שזיהה את בנו מהכתבות השונות דיווח למשטרה, ושבוע לאחר הפיגוע אותר המחבל בערערה בזכות השעון החכם שלו. לאחר שכותר, מלחם החל לירות לעבר השוטרים, עד שנורה למוות ע"י צלפי הימ"מ.

צילום: שאטרסטוק

המשך פעילות:

חמישה ימים לאחר הפיגוע, נפתח בר הסימטא מחדש והמבלים שבו לפקוד את המקום, כשעל אחד משולחנות הבר הונחו תמונות הנרצחים ונרות לזכרם. במקום התנגנה מוסיקה שקטה והתקיים ערב שירה בציבור לזכר הנרצחים. בעלי המקום התלבטו רבות האם לפתוח את המקום מחדש, או להמתין עד ששבעת ימי האבל על נרצחי הפיגוע יחלפו, אך לבסוף הוחלט לפתוח את המקום כמסר חד משמעי שהטרור לא ינצח!

מסעדת מצה

תאריך פיגוע: 31.3.2002

מיקום: מסעדת מצה, סמוך לגראנד קניון, חיפה

על המקום:

מסעדת מצה הייתה ועודנה אחת המסעדות הפופולריות ביותר בקרב ציבור החיפאים ובכלל, והיא נחשבת לאחת המסעדות המזרחיות הכי טובות בארץ! המסעדה הוקמה ע"י האחים עלי ואחמד עדווי לפני למעלה מ-40 שנה, כאשר בשנת 2005, דור ההמשך  - הבנים זוהיר וחאלד עדווי לקחו על עצמם את ניהול המסעדה. עד היום, היא נחשבת למקום עלייה לרגל עם אוכל משובח ואווירה טובה.

הפיגוע:

המחבל שאדי זכריה טובאס המתגורר בג'נין, נשלח להתאבד מטעם החמאס בגרנד קניון, אך לאחר שמאבטח המקום לא נתן לו להיכנס, הלך למסעדת מצה לקראת השעה 15:00 בצהריים. באותה שעה, המסעדה הייתה עמוסה בסועדים שבאו לאכול את ארוחת הצהריים שלהם. המחבל הפעיל את מטען החבלה ורצח 14 קורבנות. 40 נפצעו. שני פצועים נפטרו מפצעיהם לאחר הפיגוע, ובכך עלה מניין הנרצחים ל-16.

צילום: שאטרסטוק

המשך פעילות:

מצה נפתחה מחדש - 40 יום לאחר הפיגוע, כשבעלי המקום האמינו שזו הדרך היחידה להילחם בטרור, להמשיך בשגרה ולעשות טוב לאנשים. עדווי, מבעלי המקום, אף צוטט אומר שהם עושים הכל למען הלקוחות, שממש ביקשו שהמסעדה תמשיך כרגיל. הוא ציין כי הפתיחה מחדש נעשתה למען הלקוחות שעבורם המסעדה משמשת כבית, לקוחות שכבר מזמן הפכו למשפחה של ממש.

אפרופו

תאריך פיגוע: 21.3.1997

מיקום: קפה אפרופו, בניין בית חנה - שדרות בן גוריון, תל אביב

על המקום:

בית קפה אפרופו היה בית קפה שכונתי וחביב הממוקם בליבה הפועם של העיר תל אביב בשדרות בן גוריון. ישבו בו עשרות צעירים וצעירות לקפה של בוקר. במקום הייתה חצר נעימה שהתאימה בול לאתנחתא של צהרים על קפה טוב, וזה בדיוק מה שחיפשו גם שלוש הנרצחות בפיגוע, קפה ומאפה לתחילתו והמשכו של יום.

צילום: שאטרסטוק

הפיגוע:

היה זה ערב חג פורים. בסמוך לשעה 13:40, פוצץ המחבל המתאבד אבראהים ע'נימאת מטען חבלה שהסווה בתיק יד פתוח בקפה אפרופו. מעוצמת הפיצוץ, נרצחו שלוש נשים בשנות ה-30 לחייהן, אחת מהן בהריון ונפצעו עשרות אנשים. המחבל נלכד רק כעבור שמונה שנים. בסמוך למקום הפיגוע, הוצבה אנדרטה של האומן אליעזר ויסהוף המנציחה שלושה ורדים גדועים - ממש כמו חייהן של שלוש הנשים שנגדעו באחת.

צילום: שאטרסטוק

המשך פעילות:

מסעדת אפרופו לא התאוששה מהפיגוע הקשה; מבנה הבאוהאוס היפיפה בו שכנה המסעדה המיתולוגית הפך עם הימים למרכז דיאדה, ובשנת 2017 הוא הפך למרכז תרבות וכושר עם קפיטריה קטנה בשם איטס.

לחלקו הראשון של הפרויקט – לחצו כאן

  • Facebook
  • Whatsapp
  • Facebook Messenger
  • Email
דירוג הכתבה
לא אהבתי מעולה
תגובות0
הוספת תגובה
הוספת תגובה

השדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השדה שהוזן לא תקין, שננסה שוב?

תודה ששיתפת אותנו!

נפרסם את תגובתך בהתאם לשיקולי המערכת

הבנתי

עשינו לך תיאבון? יש לנו עוד הרבה עדכונים טעימים

שם לא תקין
דוא"ל לא תקין
NEWSLETTER
הבראנצ'ים שלא תרצו לפספס: כל ארוחות הבראנץ' השוות
אוכל מוכן לפסח 2024 – על האוכל הכי מומלץ בלי מאמץ
איפה אוכלים בחול המועד פסח 2024? מסעדות כשרות ומומלצות
פורים 2024 – מצעד משלוחי המנות הגדול
המסעדות המומלצות לחורף 2024: מלחמה ומנות מנחמות
וולנטיין דיי 2024 – מסעדות מומלצות לדייט ראשון
דרום אדום 2024 דווקא השנה – המסעדות המומלצות
מסעדות שחוזרות לשגרה בצל הלחימה
מטבח טיל - מסעדות פרסיות משובחות בישראל
מסע השווארמה של נויפלד
קפה עוטף באהבה – הפרויקט למען מפוני העוטף
העונה ה-11 של מאסטר שף סוגרת נבחרת והבוחשת מלרלרת